Află ce tip de curs li se potrivește colegilor tăi și cât costă această investiție. Află acum

Cum arată un trainer de limbi străine performant

Eucom » Blog » Cum arată un trainer de limbi străine performant

cum arata un trainer de succes După ce am vorbit despre cursul de limbi străine ideal, ne-am decis să îmbrăcăm în cuvinte şi metafora trainerului de limbi străine ideal. Am scris despre motivaţia cursanţilor, preferinţele lor dar şi impresiile pe care le-au avut, trăsăturile esenţiale ale unui trainer de limbi străine, dorinţa de a continua în acest domeniu şi aportul pe care îl avem în viaţa cursanților.

Înseamnă să facem parte din comunitatea privilegiată care se simte împlinită în munca de zi cu zi. Înseamnă să ne numărăm printre norocoşii care au des senzaţia că sunt ca într-o vacanţă creativă, plină de curiozităţi şi noutate. Nu ne plictisim în nicio zi, la niciun curs de limbi străine pe care îl susţinem.

Din experienţă, cursanţii vin să întâlnească o persoană relaxată, chiar dacă riguroasă în activitate. O persoană care să îi ajute să meargă în direcţia dorită, care să îi sprijine în atingerea obiectivelor de curs propuse, care să le ofere încredere în forţele proprii fără a pune presiune.

Explicăm de la începutul interacţiunii că ne dorim să construim împreună la acest curs, cu răbdare, că ne dorim să nu fie o paranteză de aproape 4 ore în săptămâna lor de muncă, ci (aici, de obicei, urmează nişte ochi mari, miraţi) nişte ore integrate în viaţa lor obişnuită.

Cităm : ‘ne-a plăcut foarte mult că am avut ocazia să ne exprimăm opiniile pe diverse teme’, ‘trainerii ţin cont de preferinţele cursanţilor, se adaptează nivelului lor și fac cursul foarte plăcut şi util’, ‘ne-au plăcut mai ales jocurile prin care ni s-a predat’, ‘modul de predare a fost captivant şi plăcut’, ‘trainerii incită la discuţii şi deschid mintile’, ‘relatia pe care am avut-o cu trainerul nu a fost o relaţie tradiţională profesor – cursant, ci o legătură care ne-a ajutat să ne exprimăm liber într-o limbă străină.’

E adevărat, capacitatea trainerului de a fi creativ, inventiv, de a fi într-o stare, să spunem, de joacă mentală, de a face la un moment dat o activitate în mijlocul cursului doar pentru că a fost inspirat de o poveste a unui cursant sau de o observaţie a altuia – toate acestea aduc enorm de multă plus valoare conţinutului cursului şi interacţiunii cu cursanţii.

Depinde de personalitatea cursanţilor : pot prefera una dintre tipologiile menţionate sau o combinaţie. De exemplu, la una dintre grupe, cursanţii îşi doreau ca trainerul să fie o persoană puternică, un soi de comandant de navă care, cu fermitate, dar, câteodată, şi blândeţe, să ghideze ditamai vaporul cursului şi pe ape line, dar mai ales printre recifuri periculoase (cum sunt dificultăţile construcţiilor gramaticale sau înţelegerea unor documente audio – video vorbite în ritmul natural al nativilor).

La una dintre grupe, era un cursant care încerca să găsească o logică în orice. Pentru el, printre altele, faptul că articolele hotărâte şi nehotărâte din franceză nu aveau corespondent perfect în română era un dezastru, curat ilogism, desigur. Au venit explicaţiile de rigoare, însă în continuare nelinişte. Apoi i s-a explicat cu răbdare: istoria unei limbi e un proces viu, plin de schimbări, dar şi de necunoscute. Lingviştii îşi petrec ani din viaţa ca să descopere sursa genului sau etimologiei unui substantiv ; uneori, însă, nu dau de capăt acestor probleme şi atunci apelăm la dicţionare. Le consultăm des şi, în timp, ajungem să folosim corect în scris şi oral genul substantivelor. Cursantul şi-a asumat informaţiile şi s-a relaxat imediat.

Cel mai adesea, motivaţia de a face această meserie este vocaţia pe care o are omul ; o stare privilegiată interioară care şopteşte limpede: ‘aceasta îţi este menirea, profesia, tot ce rămâne de făcut de-acum înainte este să laşi libere entuziasmul şi pasiunea în activitatea ta, să curgi în mod firesc cu succesele, provocările, dificultăţile, impulsurile de creativitate într-o călătorie alături de oameni diferiţi.’

Corect, încrederea în sine e esenţială în viaţă, în general, cu atât mai mult în învăţarea unei limbi străine. Ne întâlnim des cu adulţi – foşti copii şi adolescenţi parte a învăţământului de stat şi care au stat cuminţi, uneori prea cuminţi, poate chiar confuzi, în bănci. Da, antrenăm şi alte abilităţi : empatie, ştiinţa atât de rară a ascultării reale a interlocutorului, prezenţă, adică puterea de concentrare 100% acum şi aici. Iar noi ne arătăm plini de umor, relaxaţi, voioşi, dinamici. Suntem specialişti. Iar un specialist adevărat este un om cât se poate de autentic, aici fiind absolut necesară o muncă de autocunoaştere, ca trainer, ca om, pentru a ne înţelege cursanţii. Altminteri cele de mai sus sunt numai vorbe frumoase.

Citește și despre Echipa Eucom, unde poți afla mai multe despre trainerul Eucom.

 

 

 

Data articol: 8 iunie 2017