1. Cine este Helga Rizeanu şi cum ai ales acest domeniu?

Este un om oarecare, care la un moment dat a ales să facă din etnia ei o meserie. Astfel, a ajuns să predea limba germană. La început a fost autodidactă, mai târziu a făcut un curs de formator, iar în 2015 a fost contactată de către Eucom. Deoarece a simţit compatibilitate intre cerinţele şi principiile Eucom şi principiile proprii, a spus “da” unei colaborări şi a devenit astfel parte a echipei. Sprijinul constant primit din partea echipei i-a oferit şansa de a-şi continua dezvoltarea.

  1. Cum arată o zi din viața unui trainer de limbi străine?

O zi din viaţa unui trainer este o zi plină, diversificata, colorată. Plină deoarece cursurile trebuie pregătite, trebuie adaptate la nevoile grupei şi a cursanţilor. Diversificată, pentru că o zi nu seamănă cu cealaltă. Ea începe foarte devreme, de multe ori înainte de începerea programului de lucru a unui angajat. Este “colorată”, pentru că nivelele de predare sunt diferite, manualele din care se lucrează sunt diferite, cursanţii sunt diferiţi şi au vârste diferite şi nu în ultimul rând, temele abordate sunt diferite şi diverse.

  1. Care este cea mai importantă calitate pe care trebuie să o aibă un trainer?

Trainerul trebuie să se adapteze cursantului, nu invers. Trebuie să cunoască calea de mijloc între a fi înţelegător şi a pretinde, a scoate cursantul din zona sa de confort. Trebuie să încurajeze, să motiveze, dar să şi critice, însă critica trebuie să fie constructivă şi cuvintele trebuie să fie bine alese.

  1. Cel mai important sfat pe care l-ai da cuiva care-și dorește să studieze o limbă străină…

Să fie perseverent şi să nu se dea repede bătut. În tot procesul de învăţare sunt perioade mai uşoare şi perioade mai dificile. Acestea din urmă trebuie depăşite. La sfârşit, satisfacţia de a cunoaşte noua limbă este foarte mare. Nu odată mi s-a spus: “nu am crezut că voi învăţa limba asta vreodată, acum o vorbesc şi sunt foarte fericită/fericit.”

  1. Care este cea mai mare idee preconcepută a românilor în legătură cu acest domeniu?

Că de la o anumită vârstă e greu să începi să înveţi o limbă străină. Să nu uităm că învăţarea unei limbi străine antrenează gândirea. Este o formă de “fitness” pentru creier 🙂

  1. Care a fost impactul pandemiei asupra activităţii tale profesionale?

Pot spune că a fost unul pozitiv. În predarea online am experienţă de câţiva ani. Astfel, am putut trece uşor la cursurile online. Deoarece toate cursurile sunt ţinute online, nu mai pierd timpul cu deplasarea, ceea ce trage după sine mai multe cursuri.

  1. La final, 3 lucruri pe care doar un trainer de limbi străine le poate şti!
  • Învăţarea unei limbi străine nu se face după formule, de aceea devii însoţitorul şi sfătuitorul celui care învaţă limba.
  • Deoarece se învaţă relatarea despre diferite situaţii, diferite etape ale vieţii, ajungi să cunoşti destul de bine cursantul.
  • Nu predai doar limba, ci însoţeşti cursantul în descoperirea unei noi culturi, mentalităţi şi obiceiuri.