Află ce tip de curs li se potrivește colegilor tăi și cât costă această investiție. Află acum

Telemuncă vs. muncă la domiciliu – descoperă principalele diferențe dintre aceste concepte tot mai întâlnite în viața profesională din prezent

Eucom » Blog » Telemuncă vs. muncă la domiciliu – descoperă principalele diferențe dintre aceste concepte tot mai întâlnite în viața profesională din prezent
Titlu_Telemunca vs. munca la domiciliu-descopera principalele diferente dintre aceste concepte tot mai intalnite in viata profesionala din prezent

Telemunca și munca la domiciliu sunt două concepte ce se află în strânsă relație, dar totuși distincte, care au devenit din ce în ce mai utilizate în contextul actual al pieței muncii. Telemunca se referă la un aranjament în care angajații își desfășoară activitatea în principal de la distanță, folosind tehnologia comunicațiilor pentru a se conecta cu membrii din echipă și colegi, dar și pentru a efectua diferite task-uri. 

Pe de altă parte, munca la domiciliu implică un aranjament în care angajații lucrează de la domiciliul lor, dar nu înseamnă neapărat că toate interacțiunile și sarcinile sunt efectuate exclusiv prin intermediul tehnologiei. Acestea sunt doar câteva elemente care diferențiază telemunca și munca de la domiciliu, însă mai multe detalii se regăsesc mai jos.

Telemuncă versus munca la domiciliu – aspecte asemănătoare dintre cele două concept

Cele două forme de job sunt în multe situații folosite în mod interschimbabil pentru a descrie lucrul de la distanță, de obicei dintr-o locație diferită de un birou clasic. Deși există diferențe mici între cele două concepte, ele au multe asemănări când vine vorba despre angajați și compania în care activează.

Atât telemunca, cât și munca de la domiciliu implică îndeplinirea sarcinilor de serviciu în afara unui birou comun. Astfel, angajaților li se oferă flexibilitatea de a alege locul din care lucrează, fie că este de acasă, un spațiu public, o cafenea sau orice altă locație cu acces la internet.

Una dintre asemănările cheie dintre munca la distanță și lucrul de acasă este flexibilitatea pe care o oferă angajaților. Ambele forme de colaborare le permit angajaților să-și gestioneze programul într-un mod flexibil, organizându-și mai eficient jobul și viața personală. Această libertate ajută la creșterea satisfacției în muncă, dar și la reducerea stresului. În plus, cele două forme de lucru elimină necesitatea de a face naveta, economisind timp și bani.

Un alt element pe care telemunca și lucrul de acasă îl au în comun este dependența de tehnologie pentru a facilita comunicarea și colaborarea. În ambele scenarii, angajații folosesc instrumente precum e-mailul, întâlnirile online, mesageria, software-ul de management al proiectelor și stocarea în cloud pentru a rămâne conectați cu colegii și pentru a-și îndeplini task-urile de la distanță. Disponibilitatea pe scară largă a internetului de mare viteză și a dispozitivelor mobile a făcut ca angajații să lucreze mai ușor ca niciodată de oriunde. Astfel, acest lucru a venit în ajutorul celor care preferă să lucreze de la distanță, indiferent de motive.

Există o percepție unanim valabilă conform căreia telemunca și lucrul de acasă pot duce la scăderea productivității din cauza multiplelor distracții care se află acasă ori în locul în care angajatul își desfășoară programul de lucru. Atunci când este organizată corespunzător, munca de la distanță poate stimula concentrarea, ducând la rezultate îmbunătățite și performanță. În acest sens, angajatorul poate să le pună la dispoziție oamenilor din echipă cursuri de tip Agile Learning pentru a le spori dorința de perfecționare constantă. În calitate de angajator, ai un mare avantaj dat de lipsa costurilor de întreținere a unui birou de lucru pentru angajații care preferă lucrul de la distanță.

Indiferent dacă au contract de telemuncă ori de lucru de la distanță, angajații trebuie să poată păstra legătura cu cei din echipă, managerii și clienții.

Desigur, munca de acasă și telemunca au avantaje și dezavantaje, însă asemănările sunt vizibil mai numeroase decât diferențele.

Care sunt dezavantajele telemuncii sau muncii de la domiciliu?

2. Care sunt dezavantajele telemuncii sau muncii de la domiciliu_barbat lucrand de acasa

Poză de nappy pe Pexels

Telemunca și munca de acasă au devenit din ce în ce mai răspândite în piața muncii din prezent, oferindu-le angajaților flexibilitate și independență. Acum că știi care sunt principalele avantaje ale fiecărei forme de lucru, trebuie să cunoști și dezavantajele de care orice angajat ar trebui să țină cont.

Astfel, telemunca și lucrul de acasă oferă numeroase avantaje, inclusiv flexibilitate, economii de costuri și productivitate crescută, cărora li se adaugă beneficiile asigurate de către angajator, precum cursuri de limbă engleză ori alte certificări ce pot fi obținute mai simplu. Totuși, acestea presupun și câteva dezavantaje, cum ar fi granițele neclare între muncă și viața personală, dificultăți de comunicare, izolarea socială și eventualele probleme de concentrare. Desigur, fiecare angajat are dreptul de a se consulta cu angajatorul și de a stabili împreună care este varianta optimă, după caz.

Este important de reținut că prin intermediul avansurilor din tehnologie, lucrul de la distanță a putut fi realizat și implementat în foarte multe domenii de activitate. Dintre acestea, cele care se remarcă în mod special sunt:

Research & data analysis: Cercetătorii, analiștii și oamenii de știință care prelucrează date de tip statistică pot lucra de acasă folosindu-se de programe specializate, baze de date și instrumentele de cercetare online. Lucrarea de la distanță le permite să colaboreze cu colegii și să publice rezultate fără a fi nevoie să se afle fizic în laborator ori în birou.

2. Care sunt dezavantajele telemuncii sau muncii de la domiciliu_barbat facand research de acasa

Poză de olia danilevich pe Pexels

Astfel, se poate spune că atât munca de la distanță, cât și telemunca sunt variante de job-uri care se aplică în numeroase domenii de activitate. Important este ca cei care prestează activități de acest fel să aibă la dispoziție toate dispozitivele necesare, dar și o conexiune la internet stabilă, întocmai pentru a putea comunica eficient cu toți colegii, dar mai ales, cu cei mai importanți clienți și colaboratori.

Ce aspecte legislative trebuie să iei în considerare în procedura de telemuncă ori cea de muncă de acasă?

Legea nr. 81/2018 este primul act oficial prin care s-a reglementat activitatea de telemuncă în România. Legea specifică faptul că angajatul este obligat să își îndeplinească toate atribuțiile specifice, indiferent din locul în care își desfășoară activitatea. Cu toate acestea, pentru a fi considerat un contract de „telemuncă”, angajatul trebuie să se folosească de toate mijloacele tehnologice pe care le are la dispoziție. Deși legislația inițială prevedea ca activitatea salariatului în regim de telemuncă să se desfășoare în cel puțin o zi pe lună, Ordonanța nr. 36/2021 și mai exact, Articolul 2 a eliminat această condiție. În prezent, legislația nu mai specifică un număr minim de zile pe lună pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă.

Doar cu acordul ambelor părți, adică angajat și angajator, se poate aplica regimul de telemuncă. Acest lucru necesită încheierea unui act suplimentar la contractul individual de muncă (CIM) care specifică faptul că angajatul poate continua să lucreze în regim de telemuncă.

În caz contrar, angajatorul poate fi amendat cu până la 10.000 de lei (conform Articolului 11 din Legea nr. 81/2018). În plus, CIM-ul angajatului trebuie să includă atât timpul și zilele în care angajatul lucrează în regim de telemuncă, cât și locul de muncă asigurat de angajator (Legea nr. 81/2018, Articolul 5).

Pe de altă parte, daca salariatul respinge propunerea de a avea un regim de telemuncă, angajatorul nu poate invoca acest refuz pentru a modifica unilateral CIM-ul acestuia, iar angajatul nu poate fi sancționat disciplinar. Bineînțeles, atunci când vine vorba despre programul de lucru, condițiile de la job, dar și alte bonusuri pe care angajatorul le oferă angajatului, acestea trebuie să fie consemnate în CIM și respectate cu strictețe.

În același timp, Codul Muncii, mai precis secțiunea integrantă a Legii 53/2003, menționează că în cazul muncii de acasă, angajații își pot crea singuri programul de lucru, însă angajatorul are dreptul să îl verifice, în așa fel încât să se respecte corespunzător clauzele contractului încheiat.

Nu în ultimul rând, prin Contractul Individual de Muncă de la domiciliu, salariatul beneficiază de aceleași drepturi și beneficii ca un angajat ce își desfășoară activitatea de la birou. Angajatorul îi oferă, după caz, transport de la domiciliu la locul de muncă, dar și invers, dar și recunoașterea vechimii și achitarea taxelor și impozitelor stabilite prin lege.

În altă ordine de idei, telemunca și munca de la domiciliu sunt două forme de lucru ce le-au permis oamenilor de pretutindeni să lucreze mai ușor și, în multe cazuri, cu mai multă eficiență. Aceste două forme de lucru sunt foarte asemănătoare și au avantaje și dezavantaje. Totuși, angajatorul este cel responsabil să creeze condiții optime de lucru, chiar dacă angajatul se află la mare distanță de sediu.

Data articol: 3 aprilie 2024
Index