1. Care este background-ul tău și cum ai ajuns să devii trainer Eucom?

După studii pedagogice la Şcoala Normală Carol I din Câmpulung Muscel, am urmat şi am absolvit o facultate cu profil socio-uman din cadrul Universităţii Bucureşti, Facultatea de Ştiinţe Politice şi Administrative – secţia în limba franceză. O experienţă care m-a îmbogăţit incontestabil a fost un an de bursa Erasmus în Belgia, la Université Libre de Bruxelles. Revenită în România, m-am făcut utilă lucrând în domeniul ONG (Médecins Sans Frontières, Samusocial), dar am avut experienţe şi în aria de business/marketing.

La Eucom am ajuns recomandată fiind de o fostă colegă care îmi cunoştea profilul pedagogic şi marea pasiune pentru domeniul educaţiei/formării adulţilor. Îmi amintesc cu plăcere că etapele interviurilor Eucom au fost cea mai plăcută experienţă în materie de recrutare.

  1. Cum îți dezvolți conținutul, metoda? Cum păstrezi programele tale relevante și fresh?

În principiu, pentru conţinut mă bazez pe un set « clasic » de materiale în concordanţă cu noţiunile de gramatică, lexic, competenţe funcţionale prevăzute de programă şi pe care le adaptez/dezvolt punctual în funcţie de tipul cursantului şi de interesele lui. Cât despre metode, cheia succesului este, din punctul meu de vedere, diversitatea, mai ales în lucrul cu adulţii.

Pentru un conţinut cât mai relevant şi mai fresh, ţin cont de informaţiile pe care le obţin de la cursant la început şi pe parcursul cursului, încerc să mă pun în situaţia lui şi să găsesc idei de aplicare/exersare inedită, platforme pedagogice unde creez/adaptez exerciţii/teste în funcţie de nivelul cursantului/grupei. Surse de inspiraţie sunt nenumărate şi cred că se poate susţine un curs complet fără a-ţi fi teamă că plictiseşti 😊

  1. Care sunt sursele tale de inspiraţie?

« Răsfoiesc » Internetul, (bloguri FLE, site-uri ale editurilor care publică manuale, reţele de schimburi de materiale între/pentru francofoni), mă inspir din idei de la colegi, din sistemul intern de formare. Spre marele meu regret, răsfoirea fizică a unor materiale la Institutul Francez sau la librării de carte străină pare deja dintr-o altă epocă…

  1. Există un mit potrivit căruia adulții învață mult mai greu limbi străine, comparativ cu copiii. Mulți adulți sunt descurajaţi și se tem să se înscrie la cursuri, din acest motiv. Tu ce părere ai despre asta?

Într-adevăr, spre deosebire de copii care au timp disponibil şi cadru organizat de învăţare, adulţii dispun de resurse limitate de timp deoarece au responsabilităţi profesionale, familiale, sociale…

În schimb, ei  au o perspectivă mult mai clară asupra avantajelor pe care le oferă înscrierea într-un curs de limbi străine. Ei ştiu că un curs nou reprezintă o investiţie în ei şi în viitorul lor (oportunitate de avansare etc.) şi chiar un bun exemplu personal pentru copiii lor, dacă este cazul. Pentru a avea succes în proiectul de învăţare a unei limbi străine şi pentru a nu se simţi descurajaţi, cred că adulţii ar trebui să îşi seteze obiective realiste, să relativizeze perfecţiunea şi să fie relaxaţi şi îngăduitori cu ei înşişi, să depăşească teama de penibil şi să persevereze. Învăţarea unei limbi străine este un demers etapizat şi trainerul se află lângă ei pentru a le oferi bazele (gramaticale, de fonetică etc.) şi pentru a îi ajuta în aspectele dificile. În plus, spre deosebire de un copil, un adult este capabil să prioritizeze ce este important pentru el, deţine abilităţi şi tehnici testate de memorare, asociere, hărţi mentale care îl ajută în abordarea de noi proiecte, în fixarea/evaluarea noţiunilor. Evident, descurajarea poate proveni şi din încercări precedente nereuşite sau din experienţe neplăcute, însă important este să ieşi din zona de confort şi să te dezvolţi… suficiente argumente pentru a demonta mitul?? 😊

  1. Care e cel mai important sfat pe care l-ai oferi unei persoane care tocmai s-a apucat să studieze o limbă străină?

Să aibă o atitudine proactivă şi deschisă şi să persevereze păstrând în minte beneficiile care îl aşteaptă la final. Şi, ca în orice demers nou, să aibă răbdare, să exerseze în diferite contexte şi să păstreze conţinutul proaspăt în memorie, să îşi impună o disciplină. Evident, situaţia ideală ar fi să se afle zi de zi în ipostaza de a folosi limbă străină studiată. Învăţarea unei limbi străine la nivel conversaţional, fixarea structurilor gramaticale şi de pronunţie de bază cu un trainer pot să îi ofere bază pentru o aprofundare ulterioară.

  1. Care este cel mai memorabil feedback pe care l-ai primit din partea unui cursant?

După o primă sesiune introductivă, o cursantă mi-a mărturisit cu multă sinceritate că « a fost mult mai bine decât se aştepta », pentru că se aştepta să aibă de-a face cu persoana de modă veche, inflexibilă şi greu de abordat. De asemenea, sunt măgulită când mi se spune că timpul trece foarte repede…

  1. Cel mai mare beneficiu al programului Agile…

Deosebit de accesibil, variat şi ofertant din punct de vedere al subiectelor, structurat, cu acoperire pe toate competentele, dinamic.

  1. De ce Eucom? 🙂

Pentru că are un know-how incontestabil şi a evoluat incredibil într-un timp foarte scurt;

Pentru că este un furnizor de servicii inovativ, flexibil, prietenos şi orientat spre viitor;

Pentru că în situaţie de criză a găsit soluţii adaptate şi rapide;

Pentru că îi oferă trainerului oportunităţi de formare continuă prin intermediul unei echipe profesioniste, dedicate şi serioase;

Pentru că creditează trainerul cu încredere, îi oferă libertate, flexibilitate şi încurajează creativitatea şi iniţiativele în beneficiul cursantului;

Pentru că îmi place diversitatea şi schimbarea.

  1. Ce faci în timpul liber?

Citesc, mă informez din diverse surse, deprind din tainele gătitului, organizez diverse activităţi în/pentru familie.

  1. COVID-19, ce schimbări a adus această perioadă pentru tine? Care au fost lecţiile oferite?

Din punct de vedere profesional a fost o provocare digitalizarea completă, regândirea strategiei de organizare a sesiunilor, (cu marele ajutor al colegilor de la birou care au sistematizat în timp record instrumentele de lucru online) astfel încât sesiunile să fie interesante şi atractive, iar cursanţii să progreseze.

Din punct de vedere personal a fost o perioadă de adaptare la noi condiţii de viaţă (m-am mutat cu familia la ţară o perioadă). Am avut timp să reflectez asupra priorităţilor şi asupra proiectelor care contează cu adevărat. M-am bucurat că am putut fi părtaşă la o perioadă unică din dezvoltarea copilului. Am devenit mai selectivă şi mai organizată, am realizat că este mai importantă calitatea în detrimentul cantităţii şi am învăţat să mă bucur şi să preţuiesc/să valorific mai bine ce am. Am învăţat că familiile puternice trec peste crize şi că timpul trebuie judicios investit în dezvoltare personală pentru a putea face faţă situaţiilor neprevăzute.

  1. La final, 3 recomandări: o carte memorabilă, un film must-see, un cântec pe care l-ai asculta mereu!

Valérie Perrin – Changer l’eau des fleurs

Forrest Gump

Zâz – Je veux