trainer de limbi strainePentru Alexandra, una din colegele noastre din departamentul de training, experiențele de predare la adulți sunt mereu o bucurie. Pasionată de limbi străine și inspirată de oamenii desăvârșiți pe care îi întâlnește, Alexandra ne-a împărtășit câteva din principiile care îi aduc succes.

Dragă Alexandra, spune-ne – ce trebuie să ştim despre tine? (cine eşti tu, cum eşti, ce te inspiră, ce te motivează, ce nu îţi place, încotro te îndrepţi?)

Sunt un om pasionat de limba engleză şi de metodele interactive de predare a limbilor străine. Mă inspiră cursanţii, zi de zi, fie că sunt într-o formă bună, progresează vizibil şi participă la orice activităţi le propun eu, fie că au o perioadă încărcată şi li se pare că nimic nu funcţionează. Mă supără doar oamenii care renunţă fără a încerca – orbi sunt doar cei care nu vor să vadă, nu?

Ai ales să fii trainer de limbi străine, spune-ne de ce; ce îţi place cel mai mult la jobul acesta, întâlnirea cu oamenii, dezvoltarea continuă, dinamismul şi creativitatea, scopul educaţional în sine?

Am ales să lucrez cu oamenii, în primul rând. Am început prin a mă înscrie într-un program de voluntariat organizat de liceul meu; am predat limba engleză unor copii, apoi a venit Facultatea de Limbi Străine şi am decis, în al doilea an, că aceasta este cariera pe care o aleg. De-a lungul timpului, am învăţat multe lucruri, printre care şi faptul că un trainer nu trebuie să fie doar un profesor de limbi străine pentru adulţi, trebuie să fie şi un mentor, un consilier, un partener de nădejde. Când am ajuns în Eucom, însă, am descoperit o echipă frumoasă şi că pot să mă dezvolt şi mai mult pentru a avea succes în activitate. Asta îmi place cel mai mult – dezvoltarea continuă, ca parte din familia Eucom.

Pentru câteva secunde imaginează-ţi – dacă nu ar fi fost training lingvistic, ce ar fi fost, Alexandra?

Dacă nu ar fi fost training lingvistic, ar fi fost un alt fel de training, cu siguranţă.

Ce trebuie să ştim despre a fi trainer, ce calităţi sunt necesare pentru a atinge succesul? Cum arată trainerul ideal, performant, eficient?

Trainerul ideal nu se consideră niciodată ideal ?; trainerul performant este conştient că are nevoie de research permanent în ceea ce priveşte metodele de predare, activităţile de la curs, resursele ce vor fi dezbătute de cursanţi, este continuu interesat să participe la traininguri, webinars, conferinţe etc. şi este preocupat de auto-evaluarea periodică a abilitaţilor lui de trainer.

Povesteste-ne una din cele mai interesante experienţe cu un cursant.

Am fost extrem de încântată când am aflat că pot susţine Courses Without Walls cu grupele mele, aşa că, la începutul activităţii în echipa Eucom, am organizat un curs altfel în parcul de lângă sediul companiei la care lucrau cursantele mele şi pe care am aflat că nu reuşiseră să îl vadă. A fost un curs reuşit nu doar datorită cadrului, temei de discuţie sau structurilor lingvistice utilizate, ci pentru că ne-am apropiat şi mai mult, ne-am relaxat, iar cursantele şi-au demonstrat lor înseşi că pot folosi cunoştinţele de limba engleză fără un manual în faţă.

Află mai multe despre Courses Without Walls, abordare Eucom bazată pe principiile învățării experiențiale.

Există cursanţi buni şi cursanţi mai puţin buni, tipologii uşor de abordat şi altele mai dificil de gestionat, cum sunt cursanţii ideali pentru un trainer care îşi doreşte performanţă?

După părerea mea, cursanţii ideali nu sunt cei cu care este uşor să lucrezi, care prind repede, fac sârguincios toate activităţile de follow-up; îi apreciez enorm pe cei care mă provoacă să mă adaptez la nevoile lor, generale sau punctuale, fie că este vorba de un interviu cu un candidat în recrutare, o teză de MBA sau un Present Perfect veşnic de neînţeles; cursanţii interesanţi sunt cei pentru care caut tot timpul articole, jocuri, subiecte de discuţie, care vor să înveţe doar prin conversaţie, fără să noteze mecanic reguli sau exemple.

Alexandra, în final, învaţă-ne ceva ce nu ştim.

? Un trainer extraordinar utilizează instrumente extraordinare și vă dau spre exemplu un TED Ed – Lesson, The History of Chocolate, unul din multele filmuleţe la dispoziția voastră și pe baza căruia vă puteți crea o lecţie online, apoi o puteți personaliza adăugând exerciţii, articole, linkuri din care cursanţii să afle mai multe. Se pot monitoriza răspunsurile şi oricând puteţi crea un spaţiu de dezbatere.