Află ce tip de curs li se potrivește colegilor tăi și cât costă această investiție. Află acum

Engleza: limba oficială a companiei tale? 4 obstacole la implementare și soluții

Eucom » Blog » Engleza: limba oficială a companiei tale? 4 obstacole la implementare și soluții
Engleza: limba oficială a companiei tale? 4 obstacole la implementare și soluții - eucom.ro

Antropologia lingvistică defineşte “limba” ca fiind o resursă culturală ce (re)produce lumea socială, după cum afirma Alessandro Duranti în cartea sa. În domeniul business, “limba” este, în general, definită ca un sistem de înţelesuri comune ce reprezintă punctul central în crearea unor realităţi organizaţionale, sociale şi globale. Conform studiului realizat de către Cooren, Kuhn, Cornelissen şi Clark în 2011, limba are o “performative power”, adică are puterea de a transforma realitatea.

Cuvintele înseamnă putere. Cuvintele modelează realitatea. Dar ce înseamnă, de fapt, acest lucru în domeniul business?

“Corporate language”, acest limbaj corporativ, se construieşte în timp în jurul unui domeniu specific şi a unei utilizări tipice a anumitor termeni, care, cel mai adesea, reflectă în mod exact caracteristicile mediului de lucru şi ale domeniului în sine. Din această cauză, de foarte multe ori ne aflăm în imposibilitatea de a traduce anumiţi termeni şi îi preluăm ca atare din limba de provenienţă. Întrucât limba engleză a devenit limba oficială de business, utilizatorii au ataşat, pe lângă înţelesurile proprii, şi înţelesuri „invizibile” pentru diverse cuvinte din limba engleză, devenind, astfel, dificil de tradus şi înţeles pentru oamenii din afara mediilor de business. Utilizarea unei alte limbi în mediul business aduce cu sine, în mod frecvent, dificultăţi de comprehensiune şi îngreunează fluxul conversaţional, după cum declara Mary Yoko Brannen, profesor onorific la Copenhagen Business School.

În aceste circumstanţe, nevoia adoptării limbii engleze ca limbă oficială  în cadrul unei companii  se impune în mod imperios.

Totuşi, la ce trebuie să se aştepte un antreprenor care doreşte să adopte limba engleză ca limbă standard în interiorul companiei?

1. Şocul iniţial

Schimbarea vine mereu ca un şoc, oricât de mult ai fi încercat să pregăteşti terenul înainte. Poate că ai avut multiple şedinţe în care ai dezbătut implementarea acestei politici şi consideri că ţi-ai instruit suficient echipa. Probabil că şi ei consideră acelaşi lucru. Cu toate acestea, momentul propriu-zis în care toate şedinţele, briefingurile şi documentaţia vor fi în limba engleză, îi va copleşi, indiferent de cât de bine stăpânesc limba.

Soluţia?

Prezentarea noii politici în mod detaliat încă din stadiile incipiente şi implementarea acesteia în mai multe etape. În funcţie de dorinţa şi de nevoile companiei tale, poţi începe treptat: întâi briefingurile, apoi şedinţele, apoi meeting-urile, iar, la final, când eşti sigur că teama de noutate a dispărut, poţi schimba şi limba documentaţiei. Cu puţină răbdare, întreaga echipă se va acomoda în mod remarcabil.

2. Vor apărea greşeli

Errare humanum est, iar echipa ta este formată din oameni. Aşteaptă-te ca în primele luni să întâmpini diverse greşeli – fie ele de traducere sau de înţelegere. Fiecare angajat îşi va da silinţa să se descurce cât mai bine, însă trecerea de la o limbă la alta necesită timp de acomodare pentru a ajunge la fluenţă.

Soluţia?

Încearcă să fii înţelegător şi oferă-le tot timpul susţinerea ta. Comunică cu echipa, ascultă-i, caută soluţii împreună cu ei şi, în cazul în care consideri necesar, oferă-le posibilitatea să studieze limba în continuare.

3. Timpul de lucru va creşte

O însărcinare care în trecut dura 15 minute, acum ar putea dura o oră. Noile programe utilizate, realizarea documentelor şi întocmirea rapoartelor în limba engleză ar putea dura mai mult la început. Acest lucru nu este neapărat ceva rău – înseamnă că echipa ta se străduieşte să aibă şi în limba engleză rezultate la fel de bune ca înainte. Ia în considerare faptul că trebuie să compună documente oficiale sau să îşi pregătească speech-uri într-o limbă pe care nu o stăpânesc în aceeaşi măsură precum pe cea maternă. Nu te îngrijora; în curând vor reveni la performanţele anterioare!

Soluţia?

Fii pregătit pentru această etapă şi redu-le din însărcinări sau calculează-le timpul de lucru în conformitate cu noile modificări. Dacă organizarea timpului de lucru face parte din îndatoririle fiecărui angajat în parte, explică-le că înţelegi faptul că pot apărea întârzieri. Important este ca rezultatul final să fie unul de calitate.

4. Încrederea în sine va scădea

La început, angajaţii pot considera dificilă şi frustrantă comunicarea exclusivă în limba engleză. Acest lucru le va afecta modul de interacţiune cu colegii şi superiorii, făcându-i să se gândească mai mult înainte de a se exprima sau chiar să evite întru totul exprimarea unei idei, din teama de a nu greşi şi de a fi ridiculizaţi. Subestimarea skill-urilor lingvistice poate apărea chiar şi la persoanele care au un nivel avansat de stăpânire a unei limbi, aşadar poate fi întâlnită şi la angajaţii cu rezultate foarte bune în sistemul englez de scoring.

Soluţia?

Încurajări verbale şi/sau scrise din partea ta şi a managerilor. Arată-i echipei tale că îi apreciezi eforturile şi că nu eşti indiferent la obstacolele pe care le întâmpină. Fiecare dintre noi are nevoie de un boost de încredere ocazional, iar angajaţii tăi îţi vor aprecia încrederea în ei şi implicarea.

Oricât de dificilă ar părea iniţial politica implementării unei limbi standard în interiorul companiei, aceasta reprezintă, până la urmă, un proces realizabil. Într-o lume unde limba engleză a devenit „lingua franca” în domeniul afacerilor, adoptarea acesteia ca limbă oficială este o modalitate de a-i permite business-ului tău să se extindă şi să îşi atingă potenţialul maxim. Pregăteşte-ţi echipa în mod corespunzător, înarmează-te cu răbdare, iar rezultatele favorabile nu vor întârzia să apără.

Data articol: 13 august 2021