Nu este niciun secret faptul că importanţa cunoaşterii unei limbi străine influenţează aproape orice aspect al business-urilor multinaţionale. După cum afirmau Welch, Welch & Pikkari în articolul lor din International Studies of Management and Organization, cunoaşterea unei limbi străine a devenit esenţa afacerilor internaţionale.

În anul 1997 a fost realizat un studiu în cadrul companiei finlandeze Kone. Extinsă pe plan internaţional de câteva decenii, aceasta adoptase, încă din 1970, limba engleză ca limbă standard a companiei. Studiul în cauză a relevat diferitele moduri în care această standardizare afectase compania: la nivel înalt, toţi managerii erau fluenţi în limba engleză şi comunicau cu uşurinţă între ei, fără să aibă idee că angajaţii lor nu stăpânesc limba. În cadrul nivelurilor inferioare, angajaţii care nu vorbeau limba engleză se bazau pe cunoştinţele managerilor de departament, transformându-i în „noduri comunicaţionale”. Bineînţeles, inabilitatea de a vorbi limba engleză îi făcea pe angajaţi să ignore e-mail-urile şi cererile în limba engleză, ori ducea la neînţelegerea cerinţelor şi la răspunsuri greşite.

Conform acestui studiu, în cadrul unei companii nivelul de stăpânire al unei limbi străine poate fi văzut din trei perspective: o barieră, un atu, sau o sursă de putere.

Bariera:

Limba poate fi o barieră în activităţile de zi cu zi, atunci când filialele care vorbesc limbi diferite trebuie să comunice una cu cealaltă. Imaginează-ţi că fiecare angajat trebuie să trimită ori să primească zilnic e-mail-uri sau rapoarte într-o limbă pe care nu o cunoaşte deloc sau pe care nu o stăpâneşte suficient. Probabil majoritatea vor utiliza Google Translate, iar rezultatele vor fi pe măsură. Necunoaşterea unei anumite limbi te face imun la nuanţele acesteia, la subtilităţile unei fraze sau la multiplele sensuri ale unui cuvânt, afectând astfel înţelegerea întregului context şi a receptării mesajului. Aşadar, mesajele simple vor deveni nişte ambiguităţi ce vor îngreuna întregul proces.

Bineînţeles, situaţia poate fi privită şi din unghiul opus: departamentele centrale de comunicare ale corporaţiilor utilizează limba standard a companiei, în defavoarea limbii vorbite local, creând în acest mod piedici în procesul operaţional.

De asemenea, skill-urile lingvistice limitate pot împiedica angajaţii să îşi clădească relaţii în cadrul colectivului, relaţii care ar fi putut fi dezvoltate armonios în interiorul companiei, în beneficiul acesteia. Un mediu de lucru relaxat, unde fiecare angajat îşi poate înţelege cu lejeritate colegii şi superiorii, este un mediu de lucru productiv.

Atuul:

Cunoaşterea unei limbi străine poate fi un aspect care uşureză fluxul comunicaţional, atât intern (în cadrul aceluiaşi departament), cât şi extern (între mai multe departamente). Persoanele care deţin skill-uri lingvistice, care cunosc una sau mai multe limbi străine, au mai multe oportunităţi de a conlucra cu persoane din diferite departamente şi pot păstra mai uşor legătura. De asemenea, vorbind aceeaşi limbă, atât angajaţii, cât şi managerii, pot întreţine mai uşor relaţiile cu celelalte filiale, nedepinzând unii de alţii şi salvând astfel timp preţios.

În plus, învăţarea unei alte limbi te poate ajuta să înţelegi şi să accepţi mai uşor cultura şi tradiţiile celorlalţi. Într-un colectiv multicultural, abilitatea aceasta face diferenţa dintre eşesc şi succes, dintre un mediu de lucru echilibrat şi unul tensionat, problematic.

Sursă de putere:

Cunoaşterea unei limbi străine poate fi o sursă de putere pentru cei care posedă bagajul lingvistic ţintă. Managerii de departamente care posedă acest skill acţionează ca intermediari lingvistici pentru superiori, traducându-le acestora şi obţinând astfel acces la informaţii sensibile, la care nu ar fi avut acces în mod normal prin prisma poziţiei din cadrul companiei. În plus, aceştia au puterea de a raporta când şi câtă informaţie doresc celor din continuarea lanţului comunicaţional, devenind un angajat-cheie şi o resursă mai mult decât preţioasă în interiorul companiei.

Învăţarea unei limbi străine şi stăpânirea ei definesc atât buna funcţionare a unui business la nivel intern, cât şi succesul acestuia pe plan extern. Până la urmă, companiile nu vorbesc nicio limbă, oamenii care le compun o fac. Fiecare angajat al unei companii este o carte de vizită a companiei în sine, o reprezentare a sistemului de valori şi a principiilor care stau la baza unui business, iar un angajat bine pregătit, cu skill-uri lingvistice dezvoltate, este un angajat de valoare.

Silviu Dragomir