AI (Artificial Intelligence), AR (Augmented Reality) și VR (Virtual Reality) sunt subiecte extrem de fierbinți în domeniul învățării de limbi străine – având în vedere că au apărut foarte multe tehnologii care au o utilitate din ce în ce mai mare în acest domeniu.

Deja există numeroase aplicații și instrumente pe care le poți folosi liber care au făcut învățarea de limbi străine accesibilă aproape oricui își dorește să facă acest lucru pe cont propriu. Nu există îndoială că tehnologiile de genul acesta vor avea un impact masiv asupra felului în care vom învăța de acum înainte, dar și asupra felului în care vom trăi și vom lucra.

Sunt voci care spun că aceste tehnologii noi vor elimina nevoia de a mai învăța limbi străine, aceasta pentru că, pe măsură ce vor fi disponibile mai multe informații, va fi nevoie din ce în ce mai puțin de intervenția umană.

Însă interacțiunea umană nu poate fi evitată complet. În pofida dezvoltării tehnologiei, încă mai este loc pentru intervenția umană tocmai fiindcă ceea ce este de neînlocuit sunt elementele culturale ale unei limbi pe care doar omul le poate percepe și utiliza.

Chiar dacă acum avem acces la o cantitate foarte mare de informații nu înseamnă că și știm ce să facem cu ele pentru că nu mai putem discerne între cele care sunt sau nu sunt relevante pentru noi. Toate informațiile care ajung la noi nu ne sunt de folos neapărat, ci pot chiar să ne deruteze. Ca atare, există azi o nevoie crescândă ca oamenii să cunoască limbi străine pentru că există un anumit nivel de cunoaștere pe care roboții nu îl pot depăși referitor la elementele culturale ale unei limbi, conotații sau folosirea diferitelor dialecte pentru care intervenția umană este imperios necesară.

Învățarea unei limbi străine este o acțiune care are la bază emoții, nevoi, dorințe – oamenii au nevoie să comunice într-o altă limbă fie pentru a avansa pe plan profesional, fie pentru a interacționa eficient cu prietenii. Iar limbajul nu este numai despre cuvinte și fraze, gramatică sau pronunție, ci în modul cel mai profund posibil este vorba despre cultură și civilizație.

În comparație cu învățarea prin intermediul aplicațiilor care este acum destul de răspândită, realitatea virtuală vine la pachet și cu înțelegerea importanței ancorării indivizilor într-un plan cognitiv mai înalt, ceea ce este important atunci când învățăm o limbă străină. Faptul că poți întreba roboții din cadrul unei aplicații VR diferite lucruri creează interacțiune într-un mod foarte real.

Dincolo de planul virtual, intervenția umană este crucială în învățarea limbilor străine

Există și modele de învățare de tip blended learning care au la bază conținut personalizat creat de vorbitori profesioniști de limbi străine în combinație cu soluții bazate pe tehnologie. Recomandăm, în acest caz, un model de învățare mixt care să îmbine discuțiile față în față cu învățarea online pentru a oferi o experiență de învățare personalizată și eficientă.

Învățarea unei limbi străine prin intermediul unei aplicații poate să îmbunătățească experiența utilizatorului atunci când învață singur, acasă, dar nu poate să înlocuiască experiența învățării alături de o persoană reală. Credem cu tărie că aceasta este o tendință care va rămâne și pe viitor oricât de multe soluții de învățare exclusiv tech vor apărea.