Marea Britanie rămâne una dintre cele mai mari, cele mai competitive piețe din lume. Este un centru global de excelență într-o gamă largă de sectoare de afaceri, precum și un lider mondial în învățământul superior. Acest lucru este, pe lângă multe altele, un semn că există o foarte bună organizare la nivelul companiilor și organizațiilor britanice, ceea ce înseamnă, implicit, că britanicii știu cum să gestioneze o situație de criză, în general.

A fi lider în UK

Existând o ierarhie distinctă în cadrul acestora, deși instrucțiunile lor ar putea fi formulate ca o solicitare politicoasă sau chiar o simplă sugestie, liderii britanici sunt cunoscuți ca fiind fermi, eficienți și hotărâți. Autoritatea lor ca factor de decizie nu trebuie pusă la îndoială. Deținerea controlulului și conducerea eficientă a unei echipe se numără printre cele mai importante abilități de management. Aceasta include în special relația cu personalul.

Leadership-ul într-o echipă multiculturală

Dacă eșți lider al unei echipe multinaționale, trebuie să conștientizezi importanța distincțiilor de clasă, care este încă prezentă, deși bine deghizată și nu direct evidentă. Britanicii observă diferențele de statut social prin modul de vorbire, îmbrăcăminte și comportament. Formația educațională a unei persoane, precum și numele familiei sale continuă să joace un rol la locul de muncă, iar rețelele de la școală și universitate sunt încă importante pentru unele companii.

Deși este apreciată determinarea individuală într-o echipă, britanicii sunt foarte sensibili; ei „se atacă” foarte ușor, primul lor impuls este de a se simți jigniți. Stilul tău de comunicare poate fi privit că fiind agresiv, când de fapt credeai că doar vrei să fii de ajutor. Altfel, stilul tău de negociere ar putea părea ostil, atunci când credeai că doar oferi alternative utile. Pentru a nu cădea dintr-o extremă în alta, dar și pentru a șți cum să procedezi într-o anumită situație, chiar și una de criză, e vital să cunoști în avans abordarea generală a britanicilor.

Cum este indicat să acționezi, ca lider, într-o situație de criză

1.Caută informații credibile. În calitate de lider, este responsabilitatea ta să determini cele mai fiabile informații actualizate din surse de știri de încredere. Este de evitat să obții informații doar de pe social media, dar este necesar să fii atent la organizațiile de știri care au o agendă politică, financiară sau activistă, întrucât informațiile lor pot fi părtinitoare și, în diferite grade, inexacte. De exemplu, în cazul actual al coronavirusului, este indicat să consulți serviciile de sănătate de stat și locale, Organizația Mondială a Sănătății – care oferă actualizări continue – și Centrele pentru controlul și prevenirea bolilor, unde puteți găsi sfaturi și indicații despre cum să gestionezi cât mai bine această situație.

2.Folosește canale de comunicare adecvate. Informațiile esențiale trebuie să fie diseminate în întreaga organizație prin toate mijloacele posibile, transparența fiind crucială în timpul unei crize. Informațiile sunt puternice deoarece pot reduce stresul emoțional cauzat de necunoscut, diminuează frica, oferă îndrumări tactice și nu în ultimul rând, demonstrează angajaților că liderii lor sunt preocupați, implicați, bine informați și „deasupra” situației.

Cum să comunici? Față în față mai întâi, fie în persoană, fie prin canale virtuale. Cu o multitudine de instrumente pentru găzduirea și personalizarea întâlnirilor virtuale, carantina nu trebuie să stea în calea grupului tău de a se întâlni față în față. Reține însă că efectuând zilnic revizuirea, repetarea și consolidarea informațiilor cheie și prin mai multe metode de livrare ajută la aprofundarea și asimilarea acestora.

3.Explică ce face organizația ta referitor la criză. Debutul inițial al unei crize prezintă o presiune imensă pentru a acționa rapid. Uneori, trebuie să începi să abordezi o problema din mai multe perspective înainte de a înțelege bine ceea ce se întâmplă. În calitate de lider, trebuie să preiei controlul.  Fii proactiv; ia inițiativă. Fă ceva chiar dacă s-ar putea să greșeșți; paralizia sau supraanaliza  sunt mai riscante. Pe măsură ce iei decizii și măsuri, comunică aceste acțiuni în mod sincer și onest. Nu în ultimul rând, amintește-ti că fiecare membru al echipei tale trece criză prin propriul filtru de gândire. Așadar, e bine să ai în vedere că nimeni nu va avea o imagine completă și exactă a ceea ce se întâmplă.

4.Fii prezent, vizibil și disponibil oricând. În timpul unei crize, liderii ar trebui să fie accesibili. De aceea este important să iți anunți angajații cum te pot contacta cel mai bine cu în materie de actualizări și nelămuriri. Când liderii par calmi, la curent, bine informați și responsabili, angajații se simt încurajați și au mai multe șanse să aibă încredere că lucrurile sunt sub control și că #totulvafibine. Tocmai de aceea, un lider trebuie să fie flexibil pentru a întâmpina urgența situației cu deschidere și orientare către soluții eficiente.

5.Dedică resursele organizaționale pentru viitoarele crize. Pe măsură ce orice criză trece de faza sa urgentă, presiunea în timp se va ușura, la fel că și necesitatea unor decizii luate pe nerăsuflate. În acel moment, planul trebuie să evolueze într-un sistem mai complex, care privește recuperarea și readucerea lucrurilor la normal – oricare ar fi noua normalitate. Este bine de știut că a avea din start un plan de acțiune pentru o criză este important, dar având în vedere imprevizibilul, există șansa ca resursele cheie pregătite în avans să nu fie întotdeauna adecvate. Dar chiar și așa, știind toate acestea, ce zici… dacă o criză similară se va desfășura în viitor, vei fi pregătit pentru ea?